Ca mama, specialist si educator, consider faptul ca finalitatea intregului proces de educatie formala, este un adolescent fericit si increzator, care stie sa faca pasi in propria viata. Noi ca parinti si educatori este important sa facem un parteneriat pentru a creste si educa adultii sanatosi de miine.

            Un adolescent care este pregatit pentru secolul XXI, are competente de tipul:

- stie sa identifice, formuleze si rezolve probleme;

- are gandire critica si gandire sistemica;

- are capacitate de a analiza si stie sa ia decizii;

- are curiozitate, dragoste pentru cunostere si creativitate;

- are un nivel sanatos al inteligentei emotionale;

- are acumulate cunostiinte solide si abilitati de a le pune in practica;

- da dovada de inovatie, initiativa, curiozitate, perseverenta, curaj si capacitate de adaptare;

- are abilitati interpersonale, colaboreaza in echipa si este competitiv cu el insusi;

- are abilitati legate de negociere;

- gandeste in afara cutiei si are flexibilitate in gandire;

- are abilitati de comunicare asertiva si ascultare activa;

- are competente legate de antreprenoriat;

- are competente legate de lidership;

- abilitati media;

- este responsabil si implicat social;

- stie sa isi stabileasca si apoi sa atinga obiectivele, pas cu pas;

- are competente legate de debate;

- isi asuma rezponsabilitatea a ceea ce zice si face;

- are competente financiare;

            O foarte mare parte din competentele amintite mai sus nu sunt dezvoltate in scoala, realitatea educationala actuala nu este una suficienta in dezvoltarea copiilor nostri. In acest sens aduc doar cateva argumente:

- Competivitatea din scoala, uneori exagerata care nu reprezinta neaparat excelenta, in detrimentul colaborarii si interconectarii intre elevi;

- stimularea preponderenta a emisferei cerebrale stangi, reprezentata de stiintele exacte si slaba stimulare a emisferei drepte a creierului cu ajutorul stiintelor creative;

- ritmul alert de acumulare a cunostiitelor, fara a se tine cont de ritmul si stilul de invatare a FIECARUI copil si fara posibilitatea de a relua lectiile studiate, iar si iar, in functie de necesitate. Este important sa intelegem faptul ca mai rapid nu inseamna mai inteligent, iar mai lent, cu siguranta, nu inseamna mai prost. In acest sens am o intreaga experienta atat personala cat si profesionala;

 - necunosterea factorilor psihologici implicati in procesul de invatare, factori foarte importanti, care pot impiedica procesul. De exemplu teama de esec, de a gresi, de a fi certat, criticat, judecat, frica de penibil, de a lua o nota mica (proasta), frica de a fi considerat prost, frica ca profesorul sa isi schimbe parerea despre el.

 

DEFINITIA INVATARII

(in opinia mea)

 

placere+distractie+joc+curiozitate+creativitate+cunostiinte

 

Cum decurge educatia pentru viata a copilului tau?

Subscribe & Download

Inscrie-te la newsletter si descarca gratuit cartea Programarea mentala a copilului meu